De term Interim Management is een al lang in gebruik zijnde omschrijving voor een breed scala aan Management inzet. 

Omdat het vanuit de Interim gedachte gaat om tijdelijke inzet, wordt er in de meeste gevallen wel een bepaald niveau van Management verwacht.

Het vraagt om specifieke vaardigheden alsmede een bijbehorende attitude, namelijk het tegelijkertijd uitoefenen van 3 rollen, te weten Manager, Verander/Project Manager en Consultant.

Interim Management wordt in organisaties ingezet in situaties van crisis, turnaround en structurele veranderingen en bij tijdelijke vervanging van Management. 

Vanuit Management aspect wordt het gezien als Operationeel en strategisch Verander Management.

In de IT markt wordt Interim Management gezien als een vak, waar je een bepaalde opleiding voor moet hebben en waarvoor je een brok ervaring nodig hebt.

Daarbij spelen Management skills een behoorlijke rol.

Van een Interim Manager wordt persoonlijk leiderschap verwacht, hetgeen betekent, dat hij/zij initiatief neemt, invloed uitoefent, zijn eigen richting aangevende rol speelt in de groep/organisatie, waarin hij/zij acteert. 

Zonder persoonlijke leiderschap is het duurzaam doorvoeren van veranderingen slechts mogelijk op het niveau van procedures en organisatie schema’s.

Nieuwe werkwijzen, laat staan nieuwe waarden of een nieuwe cultuur zijn zonder persoonlijk leiderschap niet te verwezenlijken.

Zorg er daarom altijd voor, dat je bij de inzet van Interim Management altijd weet met welke scope en einddoel je deze wilt inzetten om teleurstelling omtrent het eindresultaat te voorkomen.